pátek 15. září 2017

BOMBTRACK BEYOND 2017 - TEST -





BOMBTRACK BICYCLE CO je poměrně mladá, ale dynamicky se rozvíjející firma. Jejich popularita velice rychle roste.  V jejich sortimentu najdete především kola na ocelových rámech. Pro rok 2017 najdete v jejich nabídce fixky, silničky, gravely, urban kola, ale i dva modely určené pro bikepacking a expediční cyklistiku. Dnes se podíváme na model Bombtrack Beyond model 2017. Výrobce o něm píše, jako o expedičním speciálu. Marc Maurer, kterého Bombtrack podporuje, ujel letos na Beyondu 5.600 km z Istanbulu do Teheránu. Já o trochu míň, ale i po ujetých 400 km se pokusím sepsat moje postřehy.








Rám

Základem každého bicyklu je samozřejmě rám. Beyond  je postaven na oceli. Myslím, že tenhle materiál se pro svoje vlastnosti hodí k bikepackingu asi nejvíc. Ocel vydrží, je lehce opravitelná a pohlcuje dobře rázy. U Beyonda se nejedná o obyčejnou ocel, ale všeobecně známý matroš COLUMBUS. O tomto matroši se ví, že má vysokou pevnost a odolnost, nepodléhá tolik korozi. No není to žádná podřadná ocel, ale jedna z nejlepších. Poklepejte na tenhle rám a nádherně se rozezní. No radost si ten zvonivý zvuk poslechnout! Rám je propracovaný do posledního detailu. Mne osobně okamžitě upoutaly patky na zadní stavbě. Povrchová úprava je na první pohled precizní a kvalitní. Na rámu nenajdete samolepky pod lakem nebo ještě horší samolepky na laku, ale pěkně stříkaný design s masivním logem Bombtrack. K bikepackingu patří samozřejmě příroda a pohyb v ní. S tím je spjatý i můj vztah k barvám. Pro mne jsou nejkrásnější barvy zelená a hnědá. Tedy barvy přírodní. Když jedu na kole, chci s přírodou splynout. Beyond rám je v KHAKI matné metalíze a k tomu černé doplňky! Za tuhle barevnou kombinaci jsem moc rád!






Geometrie rámu

Na geometrii je jasně vidět, pro co byl rám postaven. Na první pohled vás praští do očí delší hlavová trubka. Díky vyšší hlavové trubce je posed vzpřímenější a jízda pohodlnější. Rozteč kol (wheelbase) i zadní stavba je kratší. To má velký vliv na obratnost a citlivost řízení kola v terénu. Přední vidlice je vyrobena též z oceli. V tomhle případě opět kvalitní ocel 4130. Vidlice v terénu skvěle pracuje a pohlcuje rázy. A že jí nešetřím! Rám je opatřen inserty pro připevnění košíků. Na rám jich můžete namontovat pět. Dva na vidlici a dva do rámu a jeden pod rám. Na rámu také najdete inserty na přední a zadní nosič. Přední trojúhelník je dostatečně prostorný pro montáž rámové brašny.





Osazení

Rám je osazen představcem, sedlovkou, sedlem, vyosenými berany Bombtrack a hlavovým složením FSA. Komponenty jsou od značky SRAM. S touto značkou mám jenom ty nejlepší zkušenosti. Řadící sestava se skládá z řazení SRAM APEX, přesmykače SRAM X5 a přehazovačky SRAM GX. Řazení je dobře po ruce, žádné kloubení zápěstí při manipulaci. Způsob řazení je naprosto jednoduchý. Brnkneš do páčky míň, řadí dolu a do stejného směru přitlačíš na páčku víc a řadí nahoru. Naprosto geniální a jednoduchý způsob řazení! Přehazovačka a přesmykač řadí přesně, rychle a tiše. Srovnávám s řazením SRAM X1 a funguje naprosto stejně dobře a bez chyby. Kliky SRAM X5 jsou dostatečně tuhé a opatřené dvoupřevodníkem 42 a 28 zubů. 10-ti rychlostní kazeta SRAM oplývá 11-36 zuby. Rozsah převodů je tedy dostatečný. Jsem zvyklý jezdit 1x10 a 1x11, ale myslím, že 2x10 je pro bikepacking praktický a ideální. Přece jenom když naložíte bágly a váha vzroste třeba i o 15 kg, pak určitě dvoupřevodník uživíte.





Kola

Přední náboj s průmyslovými ložisky je na pevné ose, což je dobře, ale zadní náboj je na klasické duté ose s rychloupínákem, a to mne trochu mrzí. V dnešní době je pevná osa v zadním náboji běžná věc. Díky pevné ose se zadní stavba ještě zpevní. No, nevadí, on to ten rychloupínák také udrží. Na nábách Bombtrack jsou napleteny dvouplášťové ráfky WTB. Výpletu jsem naložil v těžším terénu, co to šlo. Výplet drží a nevnímám, že by se jakkoliv kroutil. Pláště výrobce montuje WTB NANO 29x2,1. XC dezén plášťů je spíše do sucha. O to lépe pláště odvalují a jedou moc pěkně bez velkého odporu. Jsem ale u plášťů trochu pohoršen. Výrobce zřejmě trochu nedbá na kvalitu výroby. I když pláště na ráfku sedí dobře, tak trochu hází. Projevuje se to při vyšších rychlostech po asfaltu. Ale co, až je sjedu, pořídím jinou značku.





Brzdy
Mechanické TRP SPYRE C a 160 mm kotouče, toť brzdný systém Beyonda. Mechaniky opět ideální pro bikepacking. Minimální údržba a jednoduchý servis. Pokud praskne lanko, hned vyměníte a brzdíte dál. S kapalinou už je servis složitější. Také v mrazu jsou mechaniky spolehlivější. I když mechaniky nejsou tak účinné, jako kapaliny, tak dvoupístové TRP SPYRE C brzdí velice uspokojivě.. O trošičku lépe mi brzdí už pouze Avidy BB7, ale to je fakt jenom o fous.





Takže teď ty pocity z jízdy.
První můj dojem z Beyonda bylo, že jede velice lehce. Devětadvacítková kola jsou znát od prvního šlápnutí. Okamžitě jsem zamířil do lesa. Mám rád takové to ježdění po srnčích stezkách, mimo cesty, rozbitým terénem. Beyond to zvládal, ovšem ideální stopa se musí v náročnějším terénu hledat a z kopce je potřeba jet pomaleji. Rozbitý terén prostě tohle kolo nepobírá tak, jako PLUS kola  nebo kola s odpružením. Tenhle typ kola na to není prostě stavěný. Jakmile jsem ale najel na lesní cestu, vše bylo jinak. Jakmile Beyond jede po trochu pevnějším a rovnějším povrchu, po polních, lesních cestách a samozřejmě asfaltu, mění se v polykače kilometrů a jízda je opravdový zážitek. Okamžitě má Beyond ambice jet velice svižně! O tom svědčí moje průměrná rychlost, která je rázem o 5 km/hod. vyšší, než na jiných kolech! Pláště nejsou ani tak široké, jako spíš vysoké a při správném nahuštění poberou hodně nerovností. Samozřejmě vždycky je možnost namontovat pláště užší. Upřímně, nedovedu si ale představit, jezdit terénem na užších pláštích, než je rozměr 2.1. Drncat se s narvanýma báglama 80 km na ještě užších pláštích po polních cestách, je pro mne nepředstavitelné. Pláště 29x2.1 dohromady s Columbus rámem a CrMo vidlicí se skvěle doplňují a jízda je pohodlná. Když už táhneme bágly, tak alespoň v pohodlí a v pohodě, ne?!
Řidítka jsem si osvojil též hodně rychle. Možnost několika úchopů využívám na max. Určitě ale vyměním Bombtrack omotávky. Jsou hodně tvrdé. Zřejmě to bude chtít nějaký korek.
Sedlo Bombtrack není špatné i bez plíny, kterou nevozím. Ovšem, jak jednou vyzkoušíte sedlo Brooks, tak už nechcete jinak. Tedy na Beyonda určitě časem fouknu Brookse.
Co se týče brašen a košíků. Jak jsem už psal, místa je dost a insertů na košíky také. Jen ještě zmíním bowdeny. Bombtrack sází na osvědčenou kvalitu značky Jagwire. Takový detail, který mne upoutal, jsou gumové kuličky navlečené na bowdenu.  Posuvné gumové kuličky chrání rám před odřením na exponovaných místech. Na řidítkách jsou bowdeny vedeny pod omotávkou a nejsou nijak zbytečně dlouhé, tedy připevnění řidítkové brašny není problém. Bowdeny nijak nepřekáží.





Pokud hledáte stroj pro pohodlnou jízdu přírodou převážně po zpevněných cestách, je Bombtrack Beyond správná volba. Beyond je čistokrevný expediční a bikepacking speciál. Je to propracovaný a promyšlený turisťák se vším, co k tomu patří. Na tomhle kole si užijete klidně svižnější, ale pohodlnou jízdu. Ať už jezdíte jednodenní výlety nebo několika týdenní expedice, mohu Beyonda jen doporučit. Já osobně mám jasno! Už teď vím, že mi bude dělat Beyond společnost i nadále a že si spolu užijeme ještě hodně pohodlných a spokojených kilometrů.

Výhody:

- kvalitní rám
- skvělá geometrie
- přesné řazení
- rychlost a živost kola

Nevýhody:
- absence zadní pevné osy
- pláště trochu hází
- tvrdé omotávky
Váha komplet kola:  12,7 kg
Testovaná velikost: M (měřím 178 cm)
Cena: 48.990,-

 Distributor: www.bikepack.cz
















Žádné komentáře:

Okomentovat